Nederlag på 3½-4½ Til Skive i søndagens udekamp.

Noget skuffende måtte 1. holdet notere sæsonens første nederlag og give afkald på 1. pladsen i Mesterrækken efter topopgøret mod Skive søndag 14.1.2007.
Vi havde 2 afbud (som Skive i øvrigt) fra de ferierende Kai Jessen og Poulsten Grabow. I deres sted var Oluf Jessen og Peter Madsen indtrådt på holdet.

Forholdsvis hurtigt stod det 1-1. Per kom slet ikke i gang mod Claus Støvring og blev spillet ud af brættet af en veloplagt Støvring. Heldigvis svarede vi hurtigt igen på bræt 5, hvor Skives Lars Agger blev et nyt offer for formand Jens Sørensens ”flyvergambit” 1.e4 c5 2.b4?!. Lars konge blev fanget i midten, og Jens kastede alle tropper frem og vandt afgørende materiale.

Oluf på bræt 8 spillede stille og roligt og var godt tilfreds med en remis mod den solide, men ikke uefne Evan Thomsen i et parti, hvor der vist aldrig skete det helt store. På bræt 4 viste Senad igen, at han er en klar styrkelse af holdet. Han tog hurtigt initiativet mod Henrik Smedemark, der forgæves forsøgte at skabe noget på kongefløjen, mens Senad trængte ind på dronningfløjen og vandt afgørende materiale.

Så var vi foran 2½-1½ med halvdelen af matchen i behold, og vi var lidt optimistiske, men desværre var vi ikke rigtig skarpe nok, da matchen skulle afgøres. Ove mødte Erling Møller Nielsen på 1. brættet, og Ove fik ellers en behagelig stilling med terrænovervægt og prøvede med noget af sit kendte ”massagespil”. Erling holdt dog godt stand og Ove måtte konstatere, at der ikke var mere end en halv at hente.

På 3. bræt fik Jens Madsen efter uambitiøst åbningsspil langsomt initiativet mod skibonitternes formand, Per Nielsen, der efterhånden blev presset helt i bund. Jens vandt en bonde, men fandt ikke det rigtige i en overlegen stilling og måtte slå sig til tåls med et slutspil med merbonde. Den blev dog desværre hurtigt klattet væk efter et par ukoncentrerede træk, og så var der kun remis i stillingen.

Så var der kun Tummas og reserven Peter Madsen tilbage – begge med slutspil klart i underkanten, men en enkelt halv håbede vi dog på. Peter måtte imidlertid ned efter lang tids kamp med ryggen mod muren mod den talentfulde Thor Hammershøj, og Tummas kunne heller ikke holde sammen på et tårnslutspil med bonde under mod Lars Schønning, og dermed var nederlaget på 3½-4½ desværre en kendsgerning.

Med nederlaget blev vi lige netop overhalet af Skive, der nu har 22½ pts. mod vores 22 – ja faktisk blev vi også overhalet af Ringkøbing, der højst overraskende slog Struer så stort som 7½-½ og nu som Skive har 22½ pts. Ringkøbing ser ud til at have nøglen til afgørelsen af oprykningen, da de mangler både Skive og os i de sidste tre kampe.

For vores vedkommende gælder det om 14 dage Struer på udebane – her er en klar sejr utvivlsomt påkrævet, hvis vi fortsat vil være med i oprykningskapløbet