Held skal der til..... såh.. 6-2

Søndag den 16. januar tog 1. holdet hjemme imod Skørping i en kamp, som de fleste havde regnet med skulle blive nogenlunde lige. Ratingtallene forudså en jævnbyrdig match, og før dagens runde var vi på 4. pladsen i rækken et sølle halvt point foran netop Skørping. Det blev dog en af de dage, hvor næsten alle vinde blæste vores vej, og vi kunne notere sæsonens 3. sejr i træk med de overbevisende cifre 6-2, grundlagt på brætterne 2-5, hvor det blev 4-0 til os!

Derforinden lagde Tummas dog for med at gøre kort proces på 8. bræt, hvor Skørpings Ramus Kristiansen tabte en officer i en halvskidt stilling efter kun ca. 1 times spil – en god start, da det på nogle af de andre brætter så lidt skummelt ud. Således havde både Tihomir på bræt 3 og Ove på bræt 1 en (rigeligt) eksperimentel tilgang til åbningsspillet. Ove fik sin dame jagtet rundt på brættet, men fik dirigeret partiet ind et slutspil, hvor han dog syntes at stå i underkanten, men han fik dog et halvt point styret nogenlunde sikkert i havn.

Tihomir stod uden sammenligning for dagens mest medrivende og underholdende parti mod Elena Gerassimovich Steffensen. Åbningen var Fransk med Tihomir bag de sorte brikker. Han valgte at lade kongen blive stående i midten, hvor det efterhånden blev meget luftigt, og han forsøgte desperat at få modspil stablet på benene, men blev i realiteten fuldstændig udspillet. Da det afgørende stød skulle sættes ind fik Steffensen dog gummiarm, og helt mirakuløst lykkedes det Tihomir at etablere et matangreb fra en stilling med tårn i undervægt, og han kunne således notere et noget heldigt point.

Jeg selv havde endelig en af mine bedre dage efter noget svingende præstationer tidligere i sæsonen. Min modstander Niels Chr. Davidsen lagde ikke skjul på sine hensigter om kongeangreb med valget af Hollandsk åbning og hurtig overførsel af damen til kongefløjen. Det virkede dog lidt forhastet, og jeg fik et godt pres og kunne indkassere en hel officer efter et forgæves befrielses besøg fra Davidsen, der som en ægte hædersmand lod mig få lov til at sætte mat.

Kai havde også længe en god stilling, hvor han forsøgte at få stablet et kongeangreb på benene, bl.a. med hjælp af en fantastisk stærk løber placeret i diagonalen a8-h1. Regnar Simonsen forsvarede sig dog præcist og fik afviklet til slutspil, hvor Kai dog stadig havde fordel i kraft af sit stærke løberpar. Han blev desværre efter eget udsagn for ivrig og måtte slå sig til tåls med en halv.

Ved siden af var der ”formandsmøde” mellem Skørings Hans Andersen og vores egen Jens, der med hvid spillede sin elskede Panov-variant mod Caro-Kann. Han slap dog ikke for godt fra den i dette parti, hvor Skørping-manden hurtigt udlignede og endda tilsyneladende kom ovenpå via en kraftig centrumsaktion understøttet af løberparret. Jens lurede hele tiden på taktiske muligheder, der måske/måske ikke var der. Han fandt dem ikke og måtte ned med nakken.

Per og Senad var de to sidste i et par rigtige sejtrækkerpartier. Senad fik en noget passiv stilling trods hvid mod Peter Jørgen Mikkelsen – indvandrer fra den nu hedengangne Hadsund Skakklub. Det helt vilde var der dog ikke på færde, men Senad var som så ofte før tålmodigheden selv og forbedrede gradvist stillingen, vandt en bonde og fik etableret en fribonde i a-linien, der muliggjorde indtrængen i de fjendtlige gemakker, hvorpå der næsten ud af ingenting opstod et helt afgørende kongeangreb og et helt point mere til os thyboer. Et helt igennem typisk Senad-parti.

Vi fik også et typisk Per-parti, hvor Per så ud til at have det lidt svært i åbningen, hvor han med sort måtte give afkald på rokaden i en afart af Kongegambit. Han lod sig dog ikke løbe over ende, men fik stabiliseret tingene, og der opstod et ligefarvet løberslutspil, hvor spillerne havde bondemajoritet på hver sin fløj. Per udnyttede sin majoritet virtuost og trillede stille og roligt Johannes Struijk ud af banen og sikrede os dermed dagens 5. og sidste Thy-gevinst.

En god sejr mod en af vore værste konkurrenter og et godt rygstød før sæsonens to sværeste kampe i de næste 2 runder, hvor rækkens nr. 1 og 2 venter i skikkelse af Jetsmark II og Randers.

Jens Madsen