Med blandede følelser.......

3.12.2012:

Den 2.12.2012 drog førsteholdet østover mod Randers til 3. runde af divisionsturneringen. Vi har som regel jævnbyrdige dyster mod randrusianerne, således også denne gang, hvor vi desværre forpassede muligheden for at få sæsonens første sejr. Muligheden var ellers til stede, men vi manglede skarpheden flere steder og måtte tage hjem med et knebent nederlag på 3½-4½. Desværre var der ikke gennemslag på noteringslisterne, så gengivelsen af begivenhederne er frit efter hukommelsen/fornemmelsen:

Først færdig var Senad, der med sort fik udlignet spillet efter en række afbytninger mod Arne Christiansen – en kort og tilsyneladende korrekt remis. Også formand Jens delte mod Steen Juul Mortensen efter en lang og tilsyneladende skarp teorivariant i noget Skotsk/Prøjsisk noget. Der blev hurtigt byttet en masse træ og trods modsatte rokader ebbede det ud og pointet deltes.

Peter Klemensen lagde et godt pres på modstanderen efter åbningen, og for os udenforstående så det ud som om, han simpelt hen ville køre Carl Evald Nielsen fuldstændig over. Desværre gik der kludder i tingene, og pludselig var der modspil til Randers-manden, der fik en effektiv kontra ind og vandt afgørende materiale, så Peter måtte notere en ærgerlig bolle. Også jeg selv tabte efter et spændende parti med modsatrettede rokader, hvor chancerne bølgede frem og tilbage. Jeg undveg en afvikling til et lovende slutspil og forsøgte i stedet at spille på angreb, men det løb ud i sandet, og jeg overskred noget urutineret betænkningstiden ved udførelsen af mit 40. træk i en stilling, der dog nu var klart fordelagtig for Svend Aage Madsen.

På 1. bræt mødte Ove Mchael Øe og vandt efter en aktion på kongefløjen en bonde. Jeg så ikke helt hvad der herefter skete, men Ove måtte give 2 lette officerer for et tårn, kunne dog holde en halv pga. af overvægt i bønder. På bræt 4 mødte Tummas med sort det nyvalgte medlem af Forretningsudvalget i Dansk Skak Union, Aage Olsen, der satte Tummas voldsomt under pres med den positionelle Morra-Gambit i Sicilliansk (1.e4 c5 2.d4 cxd4 3.c3). Tummas stod meget klemt, men vi har sagt det før: Vor færing er sej, således også denne gang, hvor han forsvarede sig godt og i det rigtige øhjeblik gav bonden tilbage og fik gennemført befriende afbytninger, så stillingen blev forfladiget og det halve point kunne bjerges hjem.

Dagens lyspunkt var så absolut Kai, der i det eneste parti, hvor vi havde lidt megang slog veteranen Oluf Øe. Kai mistede ellers en let officer for 2 bønder, men Øes stilling var noget flagrende, mens Kai havde en bundsolid struktur og vandt en bonde mere, samtidig med at han fastholdt et vist pres. Senere vandt han endda officeren tilbage for en bonde, så et afklaret slutspil med 2 merbønder til Kai opstod. Her var han sikkerheden selv og fik sæsonens første sejr. Rigtig godt kæmpet af Kai.

Sidste mand var Michael, der var med som reserve til sin første kamp på 1. holdet. Han kunne med en gevinst have sikret os uafgjort, men det kiksede desværre. Han lagde ellers stærkt ud med at vinde en officer kort efter åbningen og kunne på et tidspunkt faktisk have sat sin modstander mat. Det overså han desværre, og der opstod et tårnslutspil med 2 merbønder til Michael, der desværre blev noget ubeslutsom. Der var adskillige gevinstmanøvrer, men Michael gjorde ikke rigtig nogen fremskridt, og der blev til sidst taget remis stadig i klar gevinststilling til Michael.

Altså alt i alt et unødvendigt nederlag på 3½-4½, men vi rykkede faktisk fra 8. pladsen til 6. pladsen med resultatet – stillingen er meget tæt i bunden, og vi mangler stadig de 2 hold under os, så det er med at stramme balderne sammen nu.

Jens Madsen