NU MANGLER VI BARE EN 6-2 SEJR .......

17.2.2013 var der dobbeltstævne i Plantagehuset, hvor Thy 1 og Thy 2 tog imod Skive 1 og Skive 2. For førsteholdet i 2. division var det faktisk ved at være sidste udkald, hvis vi skal redde livet i rækken. Resultatet 4-4 hjalp os dog ikke det helt store, da der stadig er 3,5 pts. op til 6. pladsen.

Vi var ellers i den stærkeste opstilling, der længe er set og havde i det mindste fordel i erfaring, da Skive er et meget ungt hold med den meget talentfulde Jesper Søndergaard Thybo som yngste skud på stammen.

Desværre kom vi ikke for godt fra start, da både Kai og jeg selv hurtigt var ilde ude med de sorte brikker. Kai rokerede noget uforsigtigt lige over i en åben h-linie og spillede derefter lidt upræcist, tabte en officer og måtte strække våben efter kun et par og tyve træk. Jeg selv valgte Skandinavisk åbning mod den aggressive Flemming Kamstrup og syntes egentlig at have klaret første bølge og nogenlunde fået stabiliseret stillingen. En hvid springer på f5 blev dog afgørende – jeg ved ikke om den seneste tids megen fokus på hestekød gjorde mig berøringsangst overfor dette dyr, faktum er i hvert fald, at jeg undlod nødslagtning/afbytning, hvorefter springeren kort efter midlertidigt kunne ofre sig på g7 og smadre min stilling fuldstændigt, hvorefter Kamstrup sikkert kørte gevinsten hjem.

Senad kom trods de hvide brikker rigtig dårligt fra åbningen, og Erling Møller Nielsen tilspillede sig en kolossal stilling, fandt dog ikke noget afgørende, og så pludselig kom der en unøjagtighed, så Senad pludselig kunne slå kontra og vinde en kvalitet og med tiden få sine brikker i spil, så den materielle overvægt kunne gøres gældende. Rigtig godt fightet af Senad fra en tilsyneladende håbløs stilling.

Meget omskrifteligt var også formand Jens’ parti mod den uortodokse Jørn Hviid, der serverede et meget tvivlsomt bondeoffer i åbningen. Jens fik klar fordel, men sækken blev ikke rigtig lukket, og pludselig slog den giftige Hviid kontra, og Jens sad tilbage med officer under. En kæmpebuk fra skibonitten bragte dog Jens på banen igen, da han kunne ofre sin dronning for at hjælpe sin fri a-bonde mod forvandlingsfeltet, så pludselig var det Jens, der var foran med en kvalitet, og denne gang holdt han fast og kunne notere sæsonens første sejr.

En anden der ikke har vundet i lang tid er Peter Klemensen, som så heller ikke har spillet ret mange kampe de sidste sæsoner, men denne søndag spillede han som i ungdommens vår. Et rigtig flot positionsparti krydret med et par taktiske finesser var så absolut dagens oplevelse set fra vores synspunkt. Den unge Thor Hammershøj fik ikke et ben til jorden og var efter Peters opfindsomme manøvreren tvunget til at ofre kvalitet for at undgå direkte kongeangreb, og slutspillet var herefter let vundet for Peter.

På bræt 4 havde Tummas fornøjelsen af at møde den føromtalte Jesper Thybo. Tummas hang godt med fra starten – herefter så jeg desværre ikke lige hvad der skete udover at Tummas på et tidspunkt manglede en bonde – herfter gik det vist stærkt ned ad bakke, så det blev til en bolle for vor ellers så solide færing.

På bræt 1 mødte Ove Claus Støvring, der i Henrik Smedemarks fravær passede Skives førstebræt. Ove neutraliserede nemt Claus’ lidt umotiverede dronningudfald, og et slutspil lidt i overkanten og med løberparret burde jo lige være mad for Ove. Støvring har imidlertid lagt en del til sin spillestyrke ovre de sidste år, så udover taktiske tju-bang overfald står der nu også sejt og indædt forsvarsspil på repertoiret. Trods initiativ fandt Ove aldrig nogen huller i pansret og måtte acceptere remisen efter knap 50 træk.

Sidste mand var Per, der var i defensiven i lange dele af partiet. Tilsidst opstod dog et kompliceret slutspil, hvor Rasmus Thøgersen valgte at ofre sin sidste løber for et par bønder, så han havde K + 3 bønder mod Pers K + S + 1 bonde. Skibonittens 3 bønder var a-, f- og h-bonden, så den kortbenede springer havde det svært, men Per fik reddet en halv hjem efter en rigtig spændende afslutning.

Stillingen i bunden før sidste runde: 8. Thy 19½ pts. 7. Aalborg 2, 20 pts. 6. Nordre 2  23 pts. 5. Holstebro 24 pts.

Vi møder Nordre 2 og Holstebro møder Aalborg 2. I toppen fører Aalborg 1 med 29 pts. med 3 points forspring til Holstebro.

2. holdet var undertippet mod Skive 2 og løb da også ind i et 2-6 nederlag.

Jens Madsen