Nyheder  -  holdskak

17.2.2014:

Klubbens 1. hold står med rigtigt gode kort på hånden før sidste runde i forhold til at sikre sig tilbagevenden til divisionsrækkerne i DSU’s holdturnering.

Dette stod klart efter afviklingen af 6. og næstsidste runde, hvor vi besøgte det hyggelige Ringkøbing Gymnasium og besejrede hjemmeholdet med 6-2. Nøjagtig det samme resultat blev udfaldet af Skive 2’s kamp mod Vorgod, så situationen er status quo før sidste runde med et forspring til os på 2½ points til skibonitterne, som desuden har 4 matchpoints mindre end os, så det ser fornuftigt ud.

Vi kom hurtigt på 2-0, da Ringkøbings reserve på bræt 8 Kristian Fredenslund var klart overmatchet mod vores formand Jens på bræt 8, der stille og roligt vandt masser af materiale især ved hjælp af et par staldkåde springere, der muntrede sig lystigt i den hvide stilling. Også Per var færdig, næsten inden man var begyndt, da Knud Erik Søgård Jensen bukkede en officer efter ca. 15 træk og herefter straks opgav.

På de andre brætter var der mere kamp, men vi fik dog godt fat de fleste steder – Peters stilling så lidt ulden ud efter åbningen, da han var ved at blive rendt over ende af næsvise bønder på damefløjen. Han vandt dog en kvalitet og kunne langsomt, men sikkert konsolidere stillingen og gøre sin materielle overvægt gældende og sætte afgørende angreb ind mod Søren Krøjgaards noget luftige kongestilling. Senads parti fulgte næsten samme model, han fik med sort en lidt klemt position efter åbningen, men manøvrerede omhyggeligt omkring sine hængebønder på c5 og d5, og pludselig var der fuld skrue på angrebet mod Arne Christensens konge. Ringkøbing-manden undgik at gå mat, men prisen var et helt tabt slutspil med 2 rene bønder i undervægt, som det var en smal sag for Senad at føre til gevinst.

På bræt 1 mødte Ove uventet hård modstand fra solide Johannes Christensen, der som sort bed godt fra sig i Hollandsk. Hen mod tidkontrollen gik der dog hul på bylden, og Oves angreb mod den sorte konge stod ikke til at stoppe. Gevinst nr. 6 af 6 mulige til vores topscorer – bliver det mon fuldt hus i år?

Bræt 4 så længe meget lige ud mellem Knud Erik Pedersen og vores Tummas. Der så ikke ud til at være meget liv i slutspillet, men Tummas fik efter lidt manøvreren rundt indkasseret modstanderens isolerede d-bonde, og med en ren merbonde så det således lyst ud. Desværre bukkede vor færing en ren officer lige efter tidkontrollen pga. en overset mellemskak, og måtte acceptere et rundt nul.

Kai spillede godt og fornuftigt, fik med hvid et lille initiativ efter åbningen via en aggressiv udnyttelse af sin bondemajoritet på damefløjen. Helge Lydersen brugte oceaner af tid og havde kun et par minutter til de sidste 17-18 træk før tidkontrollen. Kai holdt hovedet og kørte sejren sikkert i hus. Sidste mand var jeg selv, der efter sort i de første 5 runder havde glædet mig til endelig at spille hvid. De hvide brikker blev dog forvaltet ekstremt ringe, da jeg forærede Keld Sandal Petersen en ren centrumsbonde allerede efter 7 træk. Jeg forsøgte med forskellige krumspring at forplumre vandene, men der blev bare slet ikke givet ved dørene, så trods begyndende tidnød hos modstanderen var der ikke meget jeg kunne stille op. Surt.

Alt i alt var det dog fint at holde afstanden til Skive, så nu kan vi selv afgøre sagerne i sidste runde, som afvikles i netop Skive hvor vi møder Vorgod, mens Skive 2 skal krydse klinger med Viborg 2

Jens Madsen