uafgjort 4-4 i 1 holdets første holdkamp mod randers

1. holdet i 2. division tog søndag 6.11.2005 hul på divisionsturneringen ved på udebane at spille 4-4 mod Randers Skakklub - en fornuftig åbning på turneringen for et afbudsramt hold.
Per Petersen bragte os hurtigt på tavlen, da han efter godt et par timers spil sluttede fred med Arne Christiansen, der hele partiet havde haft et svagt initiativ. Per forsvarede sig vanen tro sejt, og holdt godt sammen på stillingen. Lidt efter kom vi foran, da Kai Jessen fik revanche for sidste års nederlag mod Oluf Øe. Denne gang sad Kai bag de hvide brikker og byggede hurtigt et farligt angreb op, da Oluf Øe valgte en meget passiv opstilling. Kai åbnede sorts kongestilling med et løberoffer, fik alle brikker med i angrebet og kunne elegant afslutte partiet med et dronningoffer.
De to reserver Egon Madsen og Oluf Jessen havde desværre begge en dårlig dag. Egon gik forkert i åbningen mod Randersmandens engelske c4-opstilling og fik en meget lukket og passiv stilling uden muligheder for offensive fremstød. Modstanderen trængte ind med en springer og vandt en kvalitet og var derefter sikker i gevinstførelsen. Også Oluf kom skidt fra åbningen og tabte bonde og kvalitet. Han forsøgte dog at stritte imod, men i længden var overmagten for stor.
Jens Madsen kom heller ikke alt for overbevisende fra åbningen mod Aage Olsen, der hurtigt fik udlignet spillet med sort i Sicilliansk. Et bondeoffer/tab fra Jens holdt dog gryden i kog, og der var masser af spil i stillingen, selvom Jens stod i underkanten. Med et par kraftfulde træk overtog Jens initiativet, og Aage Olsen afsluttede partiet med en fæl buk - dronningen direkte i slag i en meget dårlig stilling.
Ove Kroll der efter Erik Pedersens afgang til Aalborg Skakforening er tilbage på vores 1. bræt var igen sikkerheden selv mod sin efterhånden gamle bekendt, Finn Thorsen. Som så ofte før fik Ove et svagt initiativ og modstanderen blev holdt i et skruestik. Trykket blev større og omkring tidkontrollen røg en bonde i kassen. Med en fri a-bonde og aktivt placeret konge var gevinsten kun et spørgsmål om teknik for Ove.
Tummas Jacobsen havde nøjagtig som Kai mulighed for revanche i forhold til sidste år, hvor modstanderen, den tidligere unionsformand Steen Juul Mortensen blæste Tummas ud af brættet. Denne gang fik Tummas bedre fat, men drev dog ind i en noget passiv stilling. Steen Juul kiksede flere lovende fortsættelser og mistede efterhånden grebet, og tilsidst var det faktisk Tummas, der kunne have trukket det længste strå, men man enedes om remis i begyndende tidnød.

Vi førte således 4-3, og formand Jens Sørensen sad tilbage med en stilling i underkanten mod Hans Tanggaard, der kunne have afgjort partiet til sin egen fordel ved flere lejligheder, men hver gang spillede lidt for omstændeligt. Tilsidst blev der byttet ned til et rent løberslutspil, der trods fordel til Randersmanden kunne have været holdt remis af Jens. Han bukkede desværre under for det langvarige pres og måtte give fortabt kort før udløbet af de 6 timers spilletid. Resultatet 4-4 var dog helt i orden set over hele matchens forløb.