Endnu en sejr til nedrykningstruet førstehold

Nordthys 1. hold overraskede ved på udebane at besejre rækkens nr. 2, Aalborg Skakforenings 2. hold med cifrene 4½-3½. Desværre løb Skive ind i et nyt 1-7 nederlag mod vores værste konkurrent SK 1968 3, der dermed hoppede helt op på rækkens 4. plads, før de møder os i sidste runde.

I kampen mod Aalborg Skf. 2 kom vi hurtigt på 2-0.
Jens Madsen mødte en noget ukoncentreret Sune Hansen, der undveg en forfladigende fortsættelse efter åbningen og satsede offensivt i stedet. Jens var dog lidt foran i udvikling og kunne afslutte partiet med en offerkombination.
På 1.bræt mødte Ove Jan Nielsen, der valgte Budapestergambit i åbningen (1.d4 Sf6 2.c4 e5!?). Stillingen blev lidt rodet med huller i Oves stilling. Han fik dog styr på tingene, hvorefter Aalborg-manden helt umotiveret satte en officer blank i slag og derefter opgav!

Tummas fik en lovende stilling efter åbningen, men kom imidlertid til at blande de forskellige planer godt og grundigt sammen. Der røg en kvalitet, og så var slutspillet ikke til at redde.
Også Oluf burde have fået mere ud af sit parti. Han overspillede med sort helt og aldeles sin modstander med aktivt presspil på dronningfløjen. Oluf vandt en bonde og var klar til at putte bonde nr. 2 i æsken, da det gik helt galt. En forfejlet plan førte til officerstab, og så var modstanderen sikkerheden selv.

For første gang i denne sæson måtte Kai forlade brættet uden et helt point. Han blev som sort udsat for det såkaldte "Grand-Prix" angreb i Sicilliansk (1.e4 c5 2.f4). Kai fik dog godt styr på tingene og trods modsatte rokader udviklede partiet sig ad positionelle baner. Kai vandt en bonde, men måtte desværre erkende, at der ikke var gevinstmuligheder i det opståede dronningslutspil.

Per valgte igen orangutangåbningen 1.b4 og fik en fornuftig stilling lidt i overkanten. Noget afgørende var der dog ikke og i den gensidige tidnød spillede Aalborgmanden stærkt og vandt først en bonde og dernæst kvalitet, så Per måtte strække våben.
Vor formand Jens Sørensen fulgte godt op på sin sejr mod Skive. Åbningen gik stille og roligt uden de helt store armbevægelser. Jens var tilsyneladende lidt presset, men modstanderen havde et par svage bønder og en blød baglinie og ved at kombinere trusler mod disse kunne Jens sikre sig et let vundet tårnslutspil med 2 merbønder.

Som mod Skive var Poulsten Grabow den sidste mand tilbage. Han afslog et forholdvis tidligt remistilbud, selvom partiet var meget lige hele vejen, hvad spillernes tidsforbrug imidlertid ikke var. Aalborgs Rene Rasmussen klarede akkurat tidkontrollen ved træk 40 for så i løbet af få træk at bruge ca. 3 kvarter af den resterende times betrænkningstid. Grabow økonomiserede bedre med tiden og blev ved med at søge aktive muligheder i slutspillet, der dog stadig så forholdsvis lige ud. Som tiden gik, tabte Rene Rasmussen dog tråden og forsømte at spille aktivt, og til allersidst kunne Poulstens fri g-bonde afgøre partiet godt understøttet af tårn og løber. Virkelig godt kæmpet fra en lige stilling, hvor der ikke så ud til at være meget på færde.

Isoleret set var sejren på 4½-3½ absolut godkendt, men det ser sort ud før sidste runde. Vi ligger nr. 7 med 21 points efter Nørresundby 2 med 24, Randers med 24½ og SK 1968 3, Aalborg 2 og Herning, der alle har 25½. Vi skal således vinde 6-2 mod 1968. En anden mulighed er at overhale Nørresundby, der skal møde det suveræne tophold Silkeborg, der dog definitivt kan sikre sig oprykningen med sølle 3½, så man kunne måske godt forestille sig, at der er mange hurtige halve i farvandet i dette opgør, men hvis og hvis og hvis.....
Vi tager i hvert fald til sidste runde i Herning med frisk mod indstillet på at kæmpe for sagen.
Samtidig med vores match mod Aalborg 2 spillede ålborgensernes 1. hold mod Brønshøj i Skakligaen. Her måtte de lokale helte indkassere et 2-6 nederlag, men vores tidligere medlem Erik Pedersen holdt fanen højt med remis mod stormester Carsten Høi på bræt 2.