Førsteholdet et skridt nærmere 2 Division

Thy Skakklub kom trods en ikke alt for overbevisende indsats en skridt nærmere 2. division, da Skives 2. hold i Plantagehuset blev besejret 5-3 ved søndagsens store holdstævne, hvor både 2.og 3. holdet også var i aktion. De 40 skakspillere gav en god atmosfære, og det er vist længe siden, så mange har været samlet i klubbens lokaler.

På papiret var vi igen favoritter mod det dog meget solide hold fra Skive, der måske lidt overraskende stille og roligt har skrabet points nok sammen til en placering midt i rækken.

Vi kom dog først på tavlen, da Poulsten højst usædvanligt var den første, der var færdig. Han mødte Evan Thomsen, der valgte en skidt variant af fransk og hurtigt tabte en bonde. Poulstens farlige centrumsbønder lagde et maksimalt pres på skivemanden, og det fremskyndede ekspeditionen, da denne røg i en springergaffel på konge + tårn.

Jens Sørensen mødte Henrik Nyby, der tilbød remis efter forholdsvis kort tids spil. Jens afslog i en nogenlunde lige stilling, men lidt senere blev man alligevel enige om remis i en uklar stilling med skæv materialefordeling, hvor det umiddelbart så ud som om, Jens måske godt kunne geråde i problemer. Ved siden af sad Senad på 5. bræt, og han var slet ikke til at kende efter 4 fejende flotte gevinster i træk. Som sort mod et af de unge Skivetalenter, Jakob Glibstrup kom Senad aldrig rigtigt i gang og stod presset hele partiet. Den unge Skivespiller udbyggede tålmodigt presset og udnyttede i slutspillet sin bondemajoritet på kongefløjen til at sikre sig sejren.

Efter et par kampes fravær havde vi igen Kai Jessen tilbage. Mod en anden ung Skive-mand, Bjarke Høj Olesen røg han ud i et gevaldigt slagsmål med kongen stående i midten. Kai så dog ud til lige at være en tak foran i komplikationerne hele tiden og kunne da også afslutte kombinatorisk og tage hele pointet.
Som i kampen mod Skive I forsøgte Per sig igen med Aljechins Forsvar som sort (1.e4 Sf6). Denne gang var modstanderen den ikke ufarlige Jørn Hviid, der tidligere i turneringen har gjort sig bemærket ved at spille remis med Jørn Sloth, Ringkøbing. Han gik da også optimistisk til sagen, men Per forsvarede sig koldblodigt og vandt med et fikst mellemtræk en kvalitet. Stadig forsøgte Jørn Hviid at komplicere, men Per fik sikkert konsolideret stillingen og gjorde den materielle overvægt gældende.

På 1. bræt mødte Ove Thor Hammershøj, som vel er et af Skives største talenter i mange år og blandt andet har gjort sig gældende på ungdomslandshold mm. Det blev et langt sejt parti med Ove som sort i noget Kongeindisk/kongefianchetto noget, hvor det på et tidspunkt så ud til, at Ove ville løbe skibonitten over ende. Det blev dog ikke til noget, og Ove måtte slå sig til tåls med en mindre fordel i en temmelig lukket stilling. Hen mod tidkontrollen trængte Ove dog igennem på D-fløjen efter at have afslået et remistilbud og vandt en bonde. Herefter var slutspillet med en fri a-bonde ikke det store problem at føre til gevinst.

Tummas mødte Rolf Diderichsen på bræt 8. En lang stillingskrig så helt lige ud længe. Hvad der skete så referenten ikke, men pludselig manglede Tummas en officer, og så stod slutspillet ikke til at redde.
Så var der spillet godt 5 timer, og et parti var tilbage, men desværre blev afslutningen på matchen set fra et Thy-synspunkt en parodi på seriøs skak: Jens Madsen mødte med hvid Egon Frandsen, der ikke er berømt for ligefrem at kaste sig frådende over sine modstandere. Således heller ikke her, hvor Jens havde overtaget hele partiet, men desværre havde brugt rigeligt med tid. I en gevinststilling med 2 merbønder og 117 vindende fortsættelser valgte Jens desværre nummer 118! Et meningsløst kongetræk kombineret med et totalt blackout og Frandsens barnagtige (men desværre effektive) mattrusler i bunden fik det hele til at ramle. De to merbønder røg som dug for solen, så en stilling med D+T og 3 bønder til hver på kongefløjen var der kun remis i.

Trods denne noget bitre afslutning blev det alligevel en OK dag for os, da Ringkøbing slog Skives 1. hold 5-3. I toppen af rækken er situationen herefter den, at vi fører med 35 points foran Ringkøbing med 32,5 og Skive 1 med 31. I sidste runde møder vi netop Ringkøbing, mens man må forvente en storsejr til Skive, når de møder Viborg 2, som vi tidligere har slået 8-0.

4,5 points er med andre ord kravet i den sidste kamp, så det satser vi på – men under alle omstændigheder er der lagt op til et spændende afslutningsstævne i Skive den 18.3.2007.