Så lykkedes det .....

Klubbens 1. hold kan igen kalde sig divisionsspillere. Det blev klart efter søndagens afsluttende fællesrunde i Herning, hvor vi skulle møde Herning 2, mens vores konkurrenter fra Skive mødte Ringkøbing. Vi havde før kampen 1½ points mere end Skive, men var dårligere på matchpoints, så der var et enkelt point at give af. Den medbragte optimisme led et lille knæk, da vi så Ringkøbings holdopstilling, der var noget præget af afbud, så de 3 nederste brætter i kampen Skive – Ringkøbing var partier helt uden sportslig berettigelse. Der gik da også kun ca. 1½ time, før Skive her havde 3 klare gevinsstillinger.

Heldigvis kunne vi dog klare os selv: Ove overrumplede sin modstander i åbningen. Stillet overfor officerstab valgte Steen Funch Petersen at ofre damen, men en lang forceret trækserie sluttede af med en lille krølle, hvor Ove kunne fange en løber, så Herningmanden fik kun et tårn for sin dame, og det var selvfølgelig skæbnesvangert. Og så må vi i øvrigt kippe med flaget for Ove: Han har været tæt på før, men denne gang lykkedes det at score fuldt hus med 7 gevinster i de 7 partier. Vi håber, stimen fortsætter i næste sæson – der bliver brug for det.

Formand Jens var også i hopla mod en ofrende modstander. Noget uortodokst åbningsspil tvang Kaj Jensen til at ofre to tynde for en tyk + bonde på f7. Jens fik dog stabiliseret stillingen og vandt 2 gange en kvalitet ved hjælp af springergafler, og så var den materielle forskel afgørende. Vores Kai spillede en stilfærdig remis mod Henning Lund Jensen efter en masse forfladigende afbytninger i en ret lukket stilling. Så var vi på 2½ af 3, ikke så dårligt, men på de resterende brætter så alt ikke lige godt ud. Vi havde imidlertid godt vind i sejlene, og alle mand kæmpede for fuld damp:

Tummas kom som så ofte før skidt fra åbningen, og et dronningslutspil med bonde i undervægt var det bedrøvelige udkomme, men Herningmanden spillede det skidt, mistede sin merbonde, fik et remistilbud afslået og mistede så en bonde mere, og minsandten om ikke Tummas nappede hele pointet til sidst. Egon der var med som reserve for den i Gypten ferierende Senad fik en god stilling efter åbningen med et stærkt bondecentrum. Hans unge modstander var imidlertid påpasselig og tog initiativet ved omhyggeligt spil, og Egon mistede en bonde, men lige omkring tidkontrollen skete der også her ting og sager, og Egon kunne notere sig for et helt point.

Måske et par ikke uheldige points, men også endnu to beviser på, at det ofte kan betale sig at hage sig fast i bordkanten, selv om man står næstbedst.

Det eneste bræt, hvor vi fik under fortjeneste var vel på bræt 4, hvor Per efter en noget skummel åbning havde udspillet sin modstander i slutspillet, men desværre kom i tidnød og her lavede en forkert bondeafbytning, så en sikker gevinst pludselig fusede ud i et bondeslutspil, der var remis. Remis blev det også på bræt 2, hvor Tihomir optimistisk ofrede officer for to bønder og kongeangreb. Der var dog ikke brikker nok med i angrebet til at gøre det rigtig farligt, men Tihomirs frie h-bonde var også en farlig faktor – modstanderen tog i hvert fald straks imod remisen, da Tihomir tilbød.

Så havde vi 5½ points, og oprykningen var en realitet, da Skive var snublet på 2 brætter og ”kun” vandt med 6-2. Tilbage sad jeg selv og Hernings formand Jens Lund Jensen. Afslutningen på dette parti ligger mange kilometer fra noget, der har med divisionsskak at gøre: Jeg fik en god stilling efter åbningen, da vi røg ud i en engelsk variant, som Jens Lund tydeligvis ikke befandt sig så godt i. Han ofrede derfor officer for 2 bønder, men kom dog aldrig rigtig til fadet, men i stedet i kraftig tidnød. Umiddelbart efter tidkontrollen så jeg mit snit til at snuppe den ene af bønderne tilbage – alle tilstedeværende i lokalet forstod vist ikke, hvorfor jeg ikke i stedet tog det hvide tårn på b7, der stod rent i slag lige ved siden af mit eget tårn på c7. Faktisk rykkede det i Jens Lunds arm, idet jeg trak, da han havde belavet sig på at opgive, men han fik hurtigt hånden til sig igen! Med kun en bonde for officeren var stillingen dog stadig vundet for mig, og da jeg ca. 5 træk senere kunne vinde min navnebroders sidste tårn med en løberskak var jeg minsandten vågen, og en samlet sejr på 6½ - 1½ i hus.

Vi havde ikke champagne med til Herning, men som et lille cadeau til skibonitterne, der ikke helt uberettiget mente, at vi har haft en pæn portion held/medvind i denne sæson markerede vi oprykningen ved at indtage en enkelt øl på en af Skives hyggelige beværtninger på hjemvejen.

Næste sæson er det så 2. division, og vi/jeg skal have ryddet lidt op i de ”sorte pletter”, hvis vi skal holde skansen, men spændende bliver det i hvert fald.

Jens Madsen