Mandag den 29-10-2012

Vinteren kom tidligt i år – i skakmæssig sammenhæng. Jeg mindes i hvert fald ikke før at have spillet holdskak i oktober måned, men denne gang skulle vi ud af starthullerne 28.10.2012. Vi skulle lægge ud i det noget afsides beliggende Århus, hvor SK 1968’s 3. hold tog imod. Det var med lidt bange anelser, vi drog mod det østjyske. Vort normale 3.bræt, Tihomir, er jo flyttet til Vejle, og herudover havde vi 3 afbud, ikke rrt mod en meget homogen modstander. Vi slap dog fint fra premieren, der blev kæmpet godt over hele linien, og vi kunne notere os et uafgjort resultat på 4-4 efter en absolut godkendt indsats.

På de 2 øverste brætter gik det rigtig godt. Ove fik med hvid et lille tryk på John Mortensen efter roligt åbningsspil. Sort satsede voldsomt på sin bondemajoritet på dronningfløjen, men Ove var hele tiden påpasselig og manøvrerede omhyggeligt, og lige før tidkontrollen så han ud til at ville indkassere en formentlig afgørende bonde. Sort gik dog helt ned med flaget og mistede damen efter en banal overseelse. Senad gik som ofte før set sine helt egne veje i åbningen med en fræk bondestorm på kongefløjen og egen konge stående i centrum. Det så lidt halsbrækkende ud, men Senad havde åbenbart godt styr på situationen, fik byttet de rigtige brikker af, vandt mere og mere terræn og udspillede sin modstander fuldstændigt i slutspillet. Virkelig en flot præstation.

På de 3 nederste pladser havde vi Peter Klemensen, Uffe Kallenbach og Oluf Jessen med som reserver. Peter spillede desværre unøjagtigt i åbningen og røg i defensiven med det samme. Han kæmpede tappert, men kom aldrig helt ind i partiet og måtte ned med nakken. Det samme måtte Uffe, dog ligeledes efter en forbilledlig kampindsats. Centrum blev hurtigt lukket, og partiet var præget af manøvrer bag egne linier. Da der endelig gik hul på bylden hen omkring tidkontrollen trak modstanderen det længste strå, da han opstillede usympatiske trusler mod Uffes konge og derefter vandt afgørende materiale, mens Uffes officerer var travlt optagede på den modsatte fløj.

Oluf gjorde det rigtig godt på bræt 8. Efter upræcist åbningsspil fik han hurtigt rettet stillingen op, da unge Benjamin Christensen heller ikke spillede stillingen optimalt. Oluf mente dog efter partiet at have været noget heldig – en opfattelse som Fritz (og referenten) dog ikke deler efter have gennemspillet partiet. Da der blev lukket op for modstanderens luftige kongestilling måtte denne give en kvalitet for at klare skærene i første omgang, og herefter var der tale om spil til et mål, og Oluf kunne sikkert hjemtage hele pointet.

På bræt 3 og 4 sad Tummas og jeg (Jens M.) ved siden af hinanden med næsten den samme åbning på brættet, dog selvfølgelig med omvendte farver. Jeg fik med hvid et lille initiativ mod Karsten Nymann Pedersen, der meget pudsigt stammer fra Kjelstrup, så det var jo næsten lokalopgør. Jeg fandt desværre ikke noget afgørende og overså en bondegevinst lige inden jeg endegyldigt slap min mand af krogen ved at tillade dronningafbytning. Der opstod et dobbelt tårnslutspil, hvor ingen af os havde mulighed for at spille på gevinst, så vi delte.

Tummas var lidt på hælene som sort, men vor færing er jo en sej størrelse, så han fik langsomt fat og vandt faktisk også en bonde, men det var desværre ikke muligt for ham at spille på gevinst i et dronningslutspil med fjern fribonde til modstanderen, så også pointdeling her.

Formand Jens mødte DSU’s webmaster Thomas Vestergård i et skarpt parti. Efter åbningen så det nogenlunde lige ud med aktive muligheder for begge parter i den tveæggede stilling. Jens valgte desværre forkert plan, og måtte for at undgå Vestergårds kraftige angreb mod sin kongestilling tillade totalafbytning ned til bondeslutspil, hvor Jens var 2 bønder under og måtte strække våben.

Altså 4-4 og om 3 uger skal vi så møde en af rækkens favoritter, Aalborg Skakforenngs 1. hold, der dog kun slog deres eget 2. hold 4,5 – 3,5 i første runde.

Jens Madsen