NU STRAMMER REBET(endnu mere)......

29.1.2013:

Søndag den 27.1.2013 drog førsteholdet sydpå til Holstebro – som det efterhånden er blevet en tradition faldt kampen sammen med en stor sportsbegivenhed, nemlig VM-finalen i håndbold med dansk deltagelse og kampstart kl. 17.15, hvad der nok var mange af os, der havde i baghovedet, da vi satte os til brætterne. En anden ”tradition” er desværre den haglbyge af afbud, som holdet også denne gang var ramt af. Heldigvis var Holstebro næsten lige så hårdt ramt, så et ærefuldt nederlag på 3-5 var vel nogenlunde acceptabelt, selvom situtionen i bunden af rækken spidser til nu.

En af reserverne var Jesper, der hurtigt gjorde sig færdig, da han delte point med Kim Schmidt efter ca. 15 træk og et hav af afbytninger – udmærket af Jesper at sørge for, vi hurtigt kom på tavlen. På 8. bræt spillede Michael langt under vanlig standard, fik sig stillet alt for passivt op og blev nærmest løbet over ende på kongefløjen i et parti med modsatte rokader. Den rutinerede Jacob Nygaard gav ikke ved dørene, så det var nærmest spil til et mål, og Michael opgav ved udsigten til at få sin skrøbelige kongestilling tromlet helt ned.

Anderledes med Uffe, der var temmelig undertippet mod en anden Holstebro-veteran, Sigurd Rindom. Efter et kompliceret midtspil fik Uffe en mindre materiel fordel efter en smart vending, men 2 springere + tårn mod dronning kan være svært at spille Det måtte Uffe sande, da han lod den ene hest være udækket og derefter forceret endda også mistede tårnet i en skak. Ærgerligt for Uffe, der ellers havde leveret en god indsats.

På 1. bræt fik vi vores eneste gevinst. Ove gik glip af et parti mod Danmarks stærkeste spiller, GM Peter Heine Nielsen, der har spillet flere kampe for Holstebro i denne sæson, men i denne var optaget af sit sekundantjob for den indiske VM Anand, der deltog i den store TATA Steel turnering i Holland. Modstanderen var dog ”titelholder” alligevel, da Poul Erik Nielsen er regerende danmarksmester for veteraner. Dette og Poul Eriks uortodokse åbningsspil lod Ove sig dog ikke gå på af, han tog hurtigt initiativet og vandt en bonde samtidig med, at hans stilling var fuldstændig overlegen, og så havde Poul Erik ikke rigtig lyst mere.

Tummas leverede den 4. remis ud af 5 mulige i denne sæson, da partiet mod Thorkild Nielsen udviklede sig ad stille og rolige baner. Tummas manglede en bonde noget af partiet, men det så hele tiden ud som om, hans aktive brikker gav ham tilstrækkelig kompensation. Jeg selv spillede også remis mod Erling Høiberg, som jeg efterhånden har mødt et hav af gange. Han har dog vundet de sidste 3 eller 4 gange, og også denne gang så det skidt ud for mig, da jeg mistede en bonde efter en mindre kombination. Herefter lavede Erling heldigvis et slapt træk, og jeg kom med igen, vandt bonden tilbage og fik et slutspil lidt i underkanten. Det lykkedes dog at holde gryden så meget i kog, at Høiberg så sig nødsaget til at acceptere remis ved trækgentagelse, hvad efteranalyserne viste var et meget rimeligt udfald.

Remis blev også resultatet for den sidste af vore reserver, Hans Jørgen Raunborg, der med de sorte brikker og et ratingminus på over 200 mod den ikke uefne Alfred Thomsen på forhånd stod overfor en tilsyneladende svær opgave. Hans Jørgen spillede dog omhyggeligt og præcist og var aldrig i tabsfare i et parti, hvor der ikke skete det helt vilde. Sidste mand var formand Jens, der desværre måtte ned mod Jakob Jakobsen. Jens havde ellers en rigtig god stilling efter åbningen, men fandt måske ikke den helt rigtige plan, så der faldt et par bønder, og så stod tårnslutspillet ikke til at holde.

Altså 3-5, og vi er i krise i bunden, men alt håb er endnu ikke ude, da vi mangler rækkens nr. 5 og 6 i skikkelse af henholdsvis Skive og Nordre 2. Vi må alle mand af huse og kæmpe det bedste vi har lært.

Jens Madsen