Velkommen
Velkommen til Thy skakklubs hjemmeside. Vi spiller skak hver mandag kl 19,30-24,00. Alle er velkomne til at kigge forbi på vores klubafterner til en snak og måske et spil skak, eller skulle man ønske mere information at kontakte vores formand Jens G Sørensen på tlf (97)961656 mail

Klubbens adresse:
Plantagehuset
Plantagevej 18
7700 Thisted

Søndag den 7.12.2008

var 1. holdet på langfart til det østjyske for at gæste Skødstrup Skakklub i 3. runde af denne sæsons divisionsturnering. Med resultatet 5-3 til hjemmeholdet måtte vi indkassere sæsonens første nederlag, hvilket var helt i overensstemmelse med spillet. Det er første sæson, Skødstrup spiller divisionsskak, men sikkert ikke sidste, da holdet med sejren faktisk overtog rækkens 1. plads.

Vi spillede i lækre lokaler på Lokalcenter Rosenbakken, så de ydre forhold var bestemt i orden. Før runden fandt jeg en 10-øre på gulvet – desværre faldt der ikke så mange af dem for os, da der først kom gang i brikkerne, for Skødstrupspillerne tog teten på de fleste brætter. For at begynde med det mest triste: Vi tabte 0-3 på de 3 nederste brætter, hvor Oluf mistede en bonde i åbningen, da han overså en dronningskak på b5, og senere efter eget udsagn fejlede en mulighed for at opnå lige spil, og så blev modstanderens løberpar for stærkt i slutspillet.

Formand Jens på bræt 7 så ud til komme godt fra åbningen som hvid i Sicilliansk, hvor modstanderen Christian Jensen tænkte længe, og Jens tilsyneladende fik lidt initiativ. Senere blev tingene noget komplicerede, og Jens løb desværre ind i en ”nakkebal”, da hans indtrængende tårn på d7 pludselig stod i slag for modstanderens ligeledes indtrængende dronning på h3 på den lange bagudrettede diagonal h3-d7. Et tårn i undervægt var for meget for Sørensen, der måtte indkassere sæsonens første 0.

Også Tummas på bræt 6 tabte. Han fik aldrig helt udlignet med sort i Katalansk og kæmpede længe, men forgæves i et håbløst slutspil med materiel undervægt. Han måtte i øvrigt lide den tort at blive irettesat af den meget pligtopfyldende kampleder: Fy Tummas ”Ikke notere trækket, før det er udført”, – i øvrigt en (u)vane, vor færing har haft mindst de sidste 20 år, men som vist blev ulovliggjort ved en mindre regelændring for et par år siden. Onde tunger vil vide, at det havde været mere på sin plads med en påtale af læsbarheden af Tummas’ svært dechifrerbare hieroglyffer tilsat nordatlantiske brikbetegnelser.

På topbrættet mødte Ove den stærke IM Jens Kjeldsen. Tydligvis var respekten stor, og Ove valgte en rolig opstilling mod Kjeldsens kongeinder. Det blev til en del følen hinanden på tænderne, før man enedes om remis i en stilling, hvor begge parter ifølge Ove syntes stillingen var lidt ubekvem, og så er remis jo også et fornuftigt resultat.

Jeg selv kom skidt fra en usædvanlig åbning mod Frank Vang, der trak som lyn og torden, mens jeg uklogt brugte oceaner af tid på tilsyneladende at få stillet brikkerne så klodset som muligt. Efter 1.50 timer til de første 20 træk var der kun 10 min til de sidste 20. Et lille initiativ på kongefløjen fik jeg dog skabt, men min modstander forsvarerde sig rigtigt, og jeg måtte ind i et slutspil, der så ud til at være noget i underkanten. Jeg fik dog afværget det værste og tilmed klaret tidkontrollen. Noget groggy efter godt 4 timer havde jeg planer om en sidste lettende afbytning og et efterfølgende remistilbud, men heldigt for mig bukkede Vang en kvalitet i en rimelig enkel stilling og dermed partiet. Ikke noget uheldigt point, men lykken står jo den kække bi.

Senad valgte en usædvanlig variant i Caro Kann og modstanderen så ud til at have gode angrebschancer i en stilling med isoleret d-bonde og den deraf følgende terrænovervægt. Senad forsvarede sig dog sejt, og der var vist aldrig noget afgørende at komme efter, selv om den hvide mands stilling så meget truende ud. Senad fik afviklet til et uligefarvet løberslutspil med merbonde, som han længe filede på uden dog at finde en gevinst, men intet var uforsøgt, og stillingen var jo helt risikofri at spille videre på.

Per leverede desværre en skidt præstation, da hans kongestilling blev revet op ret hurtigt. Det var ikke umiddelbart afgørende, men modstanderen fastholdt presset, og Per kom aldrig rigtig i gang. Kai derimod spillede et fint parti og kunne notere sig sæsonens første sejr, da han efter roligt åbningsspil langsomt fik initiativet og en farlig fribonde i a-linien. Materialet var stærkt reduceret med dronning + 1 let officer til hver af parterne, og Claus Nørregaard forsøgte ihærdigt med evigskak-trusler, men Kai holdt hovedet koldt, og den fri a-bonde blev afgørende.

Vi har præcis 50% (12 points) efter 3 runder og holder juleferie ca midt i den stadig utroligt jævnbyrdige række.

Jens Madsen

Senest opdateret 08 dec 2008

Se indbydelse til Plus Office Cup (PDF)
her