Søndag den 25.1.2009

Tog 1. holdet i sæsonens sidste hjemmekamp mod Nordre II fra Århus. Vi var lidt pressede efter 2½ - 5½ nederlaget sidst til Randers og skulle meget gerne have en sejr, og den kom da også i hus med cifrene 5-3 efter en hård dyst, hvor alle 8 partier noget usædvanligt fandt en vinder. Helt kort fortalt vandt vi bræt 1-5, men tabte bræt 6-8. Lidt uddybende bemærkninger følger, denne gang i brætrækkefølge:

Ove fik hurtigt en behagelig stilling i sit Moderne Forsvar, da modstanderen vist ikke var helt hjemme i finesserne i denne åbning. Som før set fik Ove en kæmpeløber på g7, og da modstanderen valgte at rokere langt efter at have fået ødelagt sin bondestilling på kongefløjen kunne Ove sikkert bygge et afgørende angreb op mod Thomas Klitgårds kongestilling.

Senad fik som Hvid tilsyneladende ikke meget ud af åbningen mod Jan Rewitz, men igen viste han, at han har et specielt forhold til springere, da han efter en længere slagserie trængte helt afgørende ind i Rewitz’ kongestilling med sin gæve ganger og faktisk endte med at sætte mat på g7 med damen.

Tihomir fik på bræt 3 sin første sejr efter sit comeback. Længe så hans parti mod Peer Ole Pedersen meget lige ud med positionelle manøvrer fra begge sider. Tihomir økonomiserede dog lidt bedre med tiden end Århus-manden, og en serie af afbytninger omkring tidkontrollen sluttede med afgørende materialegevinst til vor mand. Godt at få Tihomir i gang.

Jeg selv mødte på bræt 4 den meget rutinerede Hans Ramussen. Efter en rolig åbning udartede partiet sig til et kapløb, hvor jeg forsøgte mig på kongefløjen, mens Sort søgte sine chancer på den anden side af brættet. Jeg vandt en officer i tidnøden, overså herefter en mat i en (fjols Jens), men vandt kort herefter endnu en officer og partiet.

På bræt 5 kom Per helt skævt ud af åbningen som sort i en noget hjemmelavet variant af Dronninggambit, hvor modstanderen, den gamle kending Lars Noe med rødder i Holstebro, fik en tilsyneladende knusende stilling. Per bed dog tænderne sammen og kæmpede godt. Noe ofrede kvalitet og fik en farlig fribonde på c6 dækket af en løber på b7. Per fik dog dygtigt blokeret fribonden og gang i spil på den modsatte fløj med sit tårnpar, hvor løberen jo var uvirksom. Kort efter tidkontrollen kom det afgørende gennembrud for Per, og han kunne notere en gevinst efter en rigtig god fighterindsats.

Kai mødte på bræt 6 ”Mr. Nordre”, Frode Søby, der har spillet i klubben omkring et halvt hundrede år. Kai stillede sig aggressivt op på kongefløjen med kongen i midten. Søby havde dog lugtet lunten og fik rokeret langt, og tingene blev noget komplicerede. Kai overså desværre en kombination, der skaffede modstanderen en farlig fribonde, som kostede afgørende materiale.

Tummas kom i stormvejr på bræt 7. Han forsvarede sig vanen tro Siciliiansk, men Mikkel Nørgaard bag de hvide brikker havde tilsyneladende godt styr på denne åbning, da han med lang rokade og aggressivt spil pressede Tummas helt i bund. Tummas fik byttet damer, men var stadig klemt helt ned og måtte tilsidst overgive sig.

På bræt 8 slap formand Jens skidt fra en gambitvariant af Fransk og manglede egentlig bare en bonde. Han forsøgte dog at holde gryden i kog, men som så ofte før blev tiden knap, og stillingen ikke bedre, så han måtte desværre resignere ved tidkontrollen.

Med sejren passerede vi vore modstandere i tabellen, men er stadig bag Skive, der overraskende slog Randers 4½ - 3½ i en kamp, der ifølge ratingtallene ellers kun skulle have resulteret i ca. 2½ points til de godt kæmpende skibonitter. Kampen mellem Århus/Skolerne 3 og Jetsmark 2 endte 5-3, men der er indgivet protest, så den samlede stilling er lidt uoverskuelig, men stadig utrolig tæt.

Jens Madsen