Søndag den 8.3.2009
blev en sort dag for klubbens førstehold, der tog turen til Randers, hvor den sidste fællesrunde skulle afvikles. 3½ points skulle vi have for at holde dagens modstander, Århus/Skolerne 3 bag os og i det mindste være sikret en omkamp om forbliven i 2. division.
Uden for spillelokalerne passerede vi fra p-pladsen en kunstig skøjtebane – meget symbolsk – for vi var bare på glatis fra første fløjt og ydede en ganske enkelt ringe præstation:
Tihomir gik sine helt egne veje i åbningen: SMS-varianten i mobilgambit kan ikke anbefales, og den klassiske ”ding-ding” lyd, der indikerer modtaget besked bragte os bagud 0-1 efter ca. et kvarters spil.

Tummas mødte nøjagtigt som i sidste sæsons sidsterundekamp århusianernes holdleder, den uden for brættet sympatiske Jesper Larsen. Tummas kom (også som sidste år) helt skævt ud af åbningen som sort i dronninggambit, tabte ret hurtigt 2 bønder + kvalitet, og så stod det 0-2.

Jeg selv afslog et remistilbud efter få træk fra kvindeskak-OL-deltageren Torill Skytte. Efter et par og tyve træk tilbød jeg dog selv efter at have brugt rigelig tid på ingenting i en stilling, hvor jeg havde en optisk terrænovervægt, men en klodset officersstilling. Torill modtog, og vi var dog på tavlen.
 Kai satsede alt i offerangreb, der ikke trængte igennem, og så sad han tilbage med en officer i undervægt og en tabt stilling. Formand Jens mødte også samme modstander som sidste år. Denne gang valgte han en anden variant mod Jesper Myginds Caro Kann, men fulgte ikke rigtig partioplæggtes aggressive strategi og fik brikkerne rodet noget sammen. Remis var vist maksimalt udbytte.
 Dagens eneste lyspunkt var Per, der hurtigt fik en god stilling med sort i hans russiske hjemmebryg. Christian Schmidt drev ind i en meget passiv stilling, og Per eksekverede sikkert på kongefløjen.
 Senad fik ellers en fornuftig stilling med pres mod Sjurdur Thorsteinssons sorte stilling. Der var måske ikke noget konkret på færde, men noget overraskende sad Senad pludselig tilbage med et helt tabt slutspil med en officer for lidt uden at jeg helt så, hvad der skete. Surt, surt.
 Århus/Skolerne er en stor klub, så vi havde talt om muligheden for, at de ville møde i forstærket udgave. På 1. bræt havde de således sat FM Andreas Hagen, og han var ikke noget rart bekendtskab for Ove, der fik sin Marocszy-sicillianer under kraftig massage. Oves forsøg på at befri sin stilling lykkedes ikke, og trods tidnød rystede Hagen ikke i bukserne over Oves fremstormende g-bonde og lumske mat-i-bunden trusler. Efter tidkontrollen manglede vor mand 2 rene bønder i en trøstesløs stilling og gav hånd.
Kl. lidt over 16 stod det således 6-2 til Århus, der hermed reddede sig sikkert, og så var vi tilskuere til resten. Aalborg 2 lå også bag os før denne runde, men de satte en spurt ind med 6-2 mod Nordre 2, hvis 2 points dog lige præcis bragte dem et halvt point foran os. De møder nu Springeren fra Kolding i en nedrykningskamp 22.3., mens vi tager Skive med ned i Mesterrækken.
Skødstrup tog 1. pladsen med 30½ skarpt forfulgt af Jetsmark 2 og Randers, begge med 30. At vi må ned med 26 (28 er jo 50%) fortæller mere end mange ord, hvor jævnbyrdig rækken har været.
På gensyn i Mesterrækken!
  Jens Madsen