Mandag den 23-2-09

var det tid til næstsidste runde i A-rækken. Denne gang gjaldt det opgøret på hjemmebane mod vores naboer fra Morsø. Efter 6-2 sejren i Aulum var vi opsatte på at fortsætte de gode takter. Og det lykkedes til fulde med en blanding af held og, hvis vi skal prale lidt, godt spil!

På 1. bræt fik Hans Jørgen en skidt start mod Jesper Nielsen. Men Jesper fik ikke udnyttet et klart overtag og 2 merbønder blev tabt. I tårnslutspil med 3 bønder mod 2 var Hans Jørgen skarp og sikrede sig hele pointet. På bræt 2 lignede det længe remis mellem Oluf og Jens Damgaard. Efter en fejl fra Jens vandt Oluf dog en bonde og yderligere unøjagtigheder fra Morsø manden sikrede Oluf sejren.

På bræt 3 spillede holdlederen sit 6! sorte parti. Efter modsatte rokader blev det et livligt parti. Jeg vandt hurtigt en bonde og pressede mod Claus Hansens konge. På et tidspunkt klattede jeg dog min merbonde væk og det lignede remis. I tårnslutspillet var Claus dog ikke nogen ørn og mine bønder blev farligst. 3-0 til os!
Svend Aage og Johannes Vestergaard mødtes på bræt 4. Ingen af de 2 gjorde stort væsen af sig og pointdelingen blev hurtigt en kendsgerning.

På 5 bræt var der anderledes gang i sagerne. Morsøs Emil Støvring fik åbnet Uffes kongestilling og med 2 tårne i h-linien forsøgte han at trænge igennem. Han fandt dog ikke den bedste fortsættelse og ofrede senere en kvalitet for at holde gryden i kog. Uffe reddede dog stormen af og omsatte den materielle overvægt til gevinst. På bræt 6 gik det også voldsomt for sig. Poul angreb vanen tro og Martin Bech forsøgte at slå kontra. En overgang så det ud til at Pouls angreb ville slå igennem, men Martin kæmpede godt for sagen og fik efterhånden modchancer. Partiet gik i slutspil, hvor Poul med løber og 4 bønder mod tårn og 2 måtte kæmpe for den halve. Det lykkedes og Poul er fortsat ubesejret men 100% scoren røg.

Freddy Holler mødte på bræt syv Ole Christiansen i et noget rodet parti. Efter at Freddy havde stået lidt klemt fik han sig frigjort og med dronning og 7 bønder på hver side i en lige stilling delte man.
Michael havde æren af at møde den kun 10 årige Jesper Thybo (flot efternavn!) Michael undervurderede nok den lille gut lidt og stod faktisk til tab. Jesper havde dog ikke rutinen og kiksede slutspillet og endte med at tabe. Næsten synd for den lille fyr. Men han tog det nu med godt humør!

Altså 6½-1½ til os. Efter 2 store sejre er vi nu med helt fremme. I skrivende stund er 6. rundes øvrige kampe ikke spillet, men med en solid sejr i sidste runde hedder det måske mesterrækken til næste år! Vi skal dog møde Vorgod, som vi tidligere har fået en ordentlig snitter af så chancen (risikoen!) for oprykning er nok ret teoretisk!
Kampen mod Vorgod spilles Mandag den 9.marts i Herning

Egon Madsen, holdleder